Jambo beste vriendjes en vriendinnetjes!

Ik ben 3e jaars studente aan de KHK Vorselaar en vertrek op 4 februari naar Kenia om daar les te geven.
Ik zal 3 maanden verblijven in het vrijwilligershuis van Rainbow4kids.
Deze organisatie is opgericht door Katrien Vermeersch. Voor meer informatie: http://www.rainbow4kids.be/
De school waar wij lesgeven is gelegen in Ukunda. Dit dorpje is niet zo ver gelegen van een belangrijke stad in Kenia; Mombasa.

Waarom heb ik voor Kenia gekozen?
Wel in 2008 ben ik voor drie weken naar Zuid-Afrika getrokken. Ik heb daar ontzettend mooie natuur gezien en de cultuur goed kunnen opsnuiven.
Tijdens de reis was ik een gesprek aan het voeren met onze gids en kwam het er op neer dat ik zeker een keertje naar Kenia moest ontdekken.
Toen ik ontdekte dat onze school de mogelijkheid aanbood om naar Kenia te gaan, wou ik mijn kans meteen grijpen.

Als leerkracht is het natuurlijk ook belangrijk om stil te staan bij de zaken die ik daar kan leren. Deze trip is een uitgelezen kans om meer te ontdekken op vlak van diversiteit in de klas en les geven op andere manieren dan die wij aangeleerd krijgen in onze opleiding.



We trekken met 8 naar Ukunda, 5 studenten afkomstig van KHK Vorselaar en 3 studenten afkomstig van XIOS Hasselt.


Zo, hopelijk hebben jullie veel leesplezier.
Kom af en toe eens een kijkje nemen om mijn avontuur te volgen.



Kwaheri!
Anso

zondag 8 april 2012

Dag 54 en 55: 29/03/2012-30/03/2012

Onze twee laatste dagen van de echte stage werden ingepalmd door de examens op het einde van Term one. Ik moest deze keer terug in Class 2 toezicht houden. Maar deze keer niet met Madame Fidelis maar met Madame Bernice. Eigenlijk was het wel eens fijn om met een andere leerkracht in de klas te zitten. Zo kun je een duidelijk verschil zien tussen de leerkrachten. Madame Bernice is een hele zachte leerkracht maar wel streng als het moet. Terwijl Madame Fidelis de zotte leerkracht is en heel veel verwacht van de leerlingen. Bij haar moeten ze altijd stil zijn en geen fouten maken. Ze kan heel kordaat optreden en soms zelfs te streng zijn in mijn ogen. Fidelis stuurde vaak haar leerlingen naar buiten of moesten vooraan in de klas gaan zitten. Wat ook vaak gebeurde was het voorschut zetten van de leerlingen. Dit vond ik soms heel zielig en dan wou ik de kinderen bij mij nemen om hen te troosten. Want ja, er is er zelfs eentje beginnen wenen. Dat vond ik er dan net een beetje te veel aan. De kinderen moeten zich nog steeds goed voelen in hun vel en naar school durven komen. Natuurlijk heeft Madame Fidelis ook haar goede kanten en kan ze voor heel veel humor zorgen in de klas.
En als we het lesgeven bekijken staat ze ook echt wel goed voor de klas. Dus als ik moet kiezen tussen Madame Fidelis en Bernice zal het toch een moeilijke keuze worden.
Na twee dagen examens te verbeteren en de resultaten in te schrijven in de registers, was het tijd voor een extra lange zwemnamiddag. Omdat mijn ouders de zwembandjes hadden gesponsord moest ik er zeker voor zorgen dat ze deze keer van dienst konden zijn zodat ik er een foto van kon nemen. Voor we konden vertrekken was het eerst nog afscheid van Nathalie en Astrid. Onze twee medevrijwilligers zouden maandag vertrekken dus was vrijdag de ideale dag om afscheid te nemen. Natuurlijk wel met pijn in het hart! Verdorie, wat zou ik ze missen. Na twee maanden samen te zijn als groep van acht is het niet vanzelfsprekend om er van twee afscheid te nemen.
En dan was het tijd om te vertrekken naar het strand. Natuurlijk was ik de bandjes wat uit het oog verloren en waren de meesten al vertrokken. Ik moest dit toch doen! Dus hebben we met alle vrijwilligers de bandjes meegenomen en ze verdeeld over de jongens en de meisjes. Als we aan gingen komen aan het strand zouden we de leerlingen terug de zee uitroepen om de bandjes uit te delen. Zo gezegd, zo gedaan. De hele zwemclub hadden bandjes aan, en wat een plezier! Fijn om te zien dat ze er zo gelukkig mee waren.
Na een vermoeiende zwem in het zeewater zijn we terug huiswaarts getrokken en hebben we ons klaargemaakt voor de avond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten