Jambo beste vriendjes en vriendinnetjes!

Ik ben 3e jaars studente aan de KHK Vorselaar en vertrek op 4 februari naar Kenia om daar les te geven.
Ik zal 3 maanden verblijven in het vrijwilligershuis van Rainbow4kids.
Deze organisatie is opgericht door Katrien Vermeersch. Voor meer informatie: http://www.rainbow4kids.be/
De school waar wij lesgeven is gelegen in Ukunda. Dit dorpje is niet zo ver gelegen van een belangrijke stad in Kenia; Mombasa.

Waarom heb ik voor Kenia gekozen?
Wel in 2008 ben ik voor drie weken naar Zuid-Afrika getrokken. Ik heb daar ontzettend mooie natuur gezien en de cultuur goed kunnen opsnuiven.
Tijdens de reis was ik een gesprek aan het voeren met onze gids en kwam het er op neer dat ik zeker een keertje naar Kenia moest ontdekken.
Toen ik ontdekte dat onze school de mogelijkheid aanbood om naar Kenia te gaan, wou ik mijn kans meteen grijpen.

Als leerkracht is het natuurlijk ook belangrijk om stil te staan bij de zaken die ik daar kan leren. Deze trip is een uitgelezen kans om meer te ontdekken op vlak van diversiteit in de klas en les geven op andere manieren dan die wij aangeleerd krijgen in onze opleiding.



We trekken met 8 naar Ukunda, 5 studenten afkomstig van KHK Vorselaar en 3 studenten afkomstig van XIOS Hasselt.


Zo, hopelijk hebben jullie veel leesplezier.
Kom af en toe eens een kijkje nemen om mijn avontuur te volgen.



Kwaheri!
Anso

woensdag 21 maart 2012

Dag 24: 28/02/2012

De eerste dag van de examenperiode. Deze periode geldt enkel voor de lagere school. De kleuterschool doet aan deze examens nog niet mee. Pas de laatste ‘Term’ doen de kleuters weer wel examens.
Het was een hele ervaring om te zien hoe de leerlingen en de leerkrachten een examen aflegde of afnamen.
Ik moest samen met Madame Fidelis naar klas 2 want we het was niet toegestaan om in de eigen klas examens af te nemen. De oorzaak hiervan is dat de leerkrachten hun leerlingen soms willen helpen tijdens de examens. Als je dan in een andere klas staat is deze drang veel minder.
De leerlingen krijgen eerst hun examen en nadien ook een kladblad. Als dat allemaal geregeld was, was het tijd voor het examen te maken. De leerkracht las elke vraag voor en de mogelijkheden, als die er waren. Vervolgens kregen de leerlingen heel even de tijd om het antwoord neer te pennen en dan ging de leerkracht weer verder. Dit werd herhaald tot vraag 50. Na het eerste examen, wiskunde, moest ik deze verbeteren. Zo heb ik bijna alle examens verbeterd en kreeg ik ook de taak de uitslagen te noteren in de klassenrooster. Alle totalen worden dan met elkaar vergeleken en worden op officiƫle papieren, met de positie, genoteerd. De leerlingen met de beste resultaten staan dus helemaal bovenaan.
In de namiddag was het tijd voor lezen zowel Kiswahili als Engels. Ik merkte al van in het begin dat het zeer traag ging. Ik heb de kinderen die niet moesten lezen bezig gehouden met spelletjes. De leerlingen hadden zich beter bezig gehouden met nog wat nalezen, maar daar dachten ze blijkbaar helemaal niet aan. Maar na een tijdje kwam Katrien een kijkje nemen en vertelde ze me dat ik ook het leesexamen mocht afnemen. Natuurlijk dat van Engels. Het was zeer fijn om de leerlingen eens te horen lezen. Ik kreeg wel de beste lezertjes bij me. En dan liep nog niet alles van een leien dakje. Op het einde van de dag was nog zeker niet iedereen aan de beurt geweest. Madame Fidelis zou de volgende dag nog een hele klus te klaren hebben. Want op woensdag ben ik niet op school.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten