Jambo beste vriendjes en vriendinnetjes!

Ik ben 3e jaars studente aan de KHK Vorselaar en vertrek op 4 februari naar Kenia om daar les te geven.
Ik zal 3 maanden verblijven in het vrijwilligershuis van Rainbow4kids.
Deze organisatie is opgericht door Katrien Vermeersch. Voor meer informatie: http://www.rainbow4kids.be/
De school waar wij lesgeven is gelegen in Ukunda. Dit dorpje is niet zo ver gelegen van een belangrijke stad in Kenia; Mombasa.

Waarom heb ik voor Kenia gekozen?
Wel in 2008 ben ik voor drie weken naar Zuid-Afrika getrokken. Ik heb daar ontzettend mooie natuur gezien en de cultuur goed kunnen opsnuiven.
Tijdens de reis was ik een gesprek aan het voeren met onze gids en kwam het er op neer dat ik zeker een keertje naar Kenia moest ontdekken.
Toen ik ontdekte dat onze school de mogelijkheid aanbood om naar Kenia te gaan, wou ik mijn kans meteen grijpen.

Als leerkracht is het natuurlijk ook belangrijk om stil te staan bij de zaken die ik daar kan leren. Deze trip is een uitgelezen kans om meer te ontdekken op vlak van diversiteit in de klas en les geven op andere manieren dan die wij aangeleerd krijgen in onze opleiding.



We trekken met 8 naar Ukunda, 5 studenten afkomstig van KHK Vorselaar en 3 studenten afkomstig van XIOS Hasselt.


Zo, hopelijk hebben jullie veel leesplezier.
Kom af en toe eens een kijkje nemen om mijn avontuur te volgen.



Kwaheri!
Anso

woensdag 21 maart 2012

Dag 40: 15/03/2012

Met een klein hartje kwam ik de school binnen om half acht en ging ik mijn aanwezigheid tekenen. Toen zag ik meteen dat Madame Fidelis vandaag wel aanwezig was op school. Ik stapte de klas binnen en effectief, daar zat ze. Mijn dag zou er deze keer net iets rustiger uit zien. Mijn les wiskunde waren gewoon herhalingsoefeningen en de leerlingen mochten tijdens creative arts verder werken aan hun Wild Life Park. Tussen creative arts en Physical education had ik de leerlingen nog even beloond met een stukje voor te lezen uit het boekje dat ik in het weekend had gekocht. Dit is ook het beloningssysteem dat ik graag in de klas zou willen introduceren. De leerkracht plaatst het negatieve soms te vaak in het licht. Terwijl het net andersom zou moeten zijn. Als de leerlingen dus goed meewerken tijdens mijn lessen dan krijgen ze een parel aan een ketting dat vooraan aan het bord hangt. Als ze er een hebben verdiend op een dag dan krijgen ze een stukje voorgelezen uit het boekje.
Na het rustig momentje was het tijd om de leerlingen nog eens actief te laten zijn. Ze waren niet te houden en gedragen zich dan ook soms als echte beesten. Gelukkig zijn de Kenianen geen watjes en kunnen ze zeker tegen een stootje.
Om kwart voor 5 ging onze wekelijkse vergadering met de leerkrachten van start en konden we om half 6 naar huis trekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten