Jambo beste vriendjes en vriendinnetjes!

Ik ben 3e jaars studente aan de KHK Vorselaar en vertrek op 4 februari naar Kenia om daar les te geven.
Ik zal 3 maanden verblijven in het vrijwilligershuis van Rainbow4kids.
Deze organisatie is opgericht door Katrien Vermeersch. Voor meer informatie: http://www.rainbow4kids.be/
De school waar wij lesgeven is gelegen in Ukunda. Dit dorpje is niet zo ver gelegen van een belangrijke stad in Kenia; Mombasa.

Waarom heb ik voor Kenia gekozen?
Wel in 2008 ben ik voor drie weken naar Zuid-Afrika getrokken. Ik heb daar ontzettend mooie natuur gezien en de cultuur goed kunnen opsnuiven.
Tijdens de reis was ik een gesprek aan het voeren met onze gids en kwam het er op neer dat ik zeker een keertje naar Kenia moest ontdekken.
Toen ik ontdekte dat onze school de mogelijkheid aanbood om naar Kenia te gaan, wou ik mijn kans meteen grijpen.

Als leerkracht is het natuurlijk ook belangrijk om stil te staan bij de zaken die ik daar kan leren. Deze trip is een uitgelezen kans om meer te ontdekken op vlak van diversiteit in de klas en les geven op andere manieren dan die wij aangeleerd krijgen in onze opleiding.



We trekken met 8 naar Ukunda, 5 studenten afkomstig van KHK Vorselaar en 3 studenten afkomstig van XIOS Hasselt.


Zo, hopelijk hebben jullie veel leesplezier.
Kom af en toe eens een kijkje nemen om mijn avontuur te volgen.



Kwaheri!
Anso

woensdag 21 maart 2012

Dag 44: 19/03/2012

Maandag, de vermoeiendste dag van de week. Wat was het weer moeilijk om mijn bedje om half 7 te verlaten. Maar eens ik er uit was, ging het al stukken beter.
Tijd voor een nieuw hoofdstuk bij wiskunde ‘Division’. Met concreet materiaal werken tijdens de eerste lessen was de beste keuze die ik kon maken. Ik merkte dat veel leerlingen met abstracte vragen het heel moeilijk hadden. Maar in het begin van de les verliep alles nog heel goed om de leerlingen duidelijk te maken wat delen eigenlijk inhield. Aan de hand van mijn katjes was het voor de leerlingen makkelijker en konden ook de zwakste antwoord geven.
Ook heb ik de leerlingen getoond dat ze altijd bolletjes gelijk mogen verdelen over het aantal groepen. Zo kunnen ze snel en met visualisatie de uitkomst bekomen.
In de namiddag heb ik dan oefeningen gemaakt en ik merkte dat alles heel goed verliep en dat bijna iedereen een ‘Perfect’ van mij had gekregen in hun boekjes met een ‘Smiley Face ’
Maandag had ik ook het met Madame Fidelis over Music club. Ik legde haar uit dat ik mijn ouders moest gaan oppikken en er dus niet bij kon zijn. Ik vond het zelf zo jammer en het leek wel of ik de kinderen nu al in de steek liet. Ik had dan voorgesteld om met twee jongens van de Music club die avond, tijdens debate, samen te zitten en om hen al liedjes aan te leren. Dit was allemaal geen probleem en ook voor Madame Fatuma leverde dit geen moeilijkheden. ’s Avonds ging ik snel de dining hall binnen om ze te zoeken. Ik vond ze niet… Ik ging naar Madame Fatuma om te vragen of zij de twee ergens had gezien. Toen wist zij me te vertellen dat ze de school uit waren om hen voor de eindexamens te gaan inschrijven. Deze twee leerlingen zitten namelijk in het 8e jaar en studeren dit jaar af. Geen muziekles geven dus… Dan zou dit voor een andere keer zijn.
Thuis gekomen ben ik meteen beginnen knippen en lamineren. Ik ging namelijk de volgende dag ‘BINGO’ spelen met mijn klasje. Tot 10 uur zitten knippen en dan maar snel mijn bedje ingekropen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten