Jambo beste vriendjes en vriendinnetjes!

Ik ben 3e jaars studente aan de KHK Vorselaar en vertrek op 4 februari naar Kenia om daar les te geven.
Ik zal 3 maanden verblijven in het vrijwilligershuis van Rainbow4kids.
Deze organisatie is opgericht door Katrien Vermeersch. Voor meer informatie: http://www.rainbow4kids.be/
De school waar wij lesgeven is gelegen in Ukunda. Dit dorpje is niet zo ver gelegen van een belangrijke stad in Kenia; Mombasa.

Waarom heb ik voor Kenia gekozen?
Wel in 2008 ben ik voor drie weken naar Zuid-Afrika getrokken. Ik heb daar ontzettend mooie natuur gezien en de cultuur goed kunnen opsnuiven.
Tijdens de reis was ik een gesprek aan het voeren met onze gids en kwam het er op neer dat ik zeker een keertje naar Kenia moest ontdekken.
Toen ik ontdekte dat onze school de mogelijkheid aanbood om naar Kenia te gaan, wou ik mijn kans meteen grijpen.

Als leerkracht is het natuurlijk ook belangrijk om stil te staan bij de zaken die ik daar kan leren. Deze trip is een uitgelezen kans om meer te ontdekken op vlak van diversiteit in de klas en les geven op andere manieren dan die wij aangeleerd krijgen in onze opleiding.



We trekken met 8 naar Ukunda, 5 studenten afkomstig van KHK Vorselaar en 3 studenten afkomstig van XIOS Hasselt.


Zo, hopelijk hebben jullie veel leesplezier.
Kom af en toe eens een kijkje nemen om mijn avontuur te volgen.



Kwaheri!
Anso

woensdag 21 maart 2012

Dag 38: 13/03/2012

Tijd voor een herhalingsles voor multiplications. Omdat de leerlingen al twee weken aan een stuk met vermenigvuldigen naar hun kop worden gesmeten was het, in mijn ogen, tijd voor een actief spel met vermenigvuldigingen. Ik ben naar buiten gestapt met de leerlingen en hen heel actief met rekenen bezig gehouden. Ze moesten in vier groepen samenwerken. Ze kregen tegelijkertijd dezelfde oefening te zien en moesten bespreken wat de uitkomst was. De zwakke leerlingen waren perfect verdeeld over de vier groepen en zij moesten dan lopen om een sjaal te pakken en het antwoord te roepen. Dit was een motiverend spel en de kinderen, en zelfs de leerkracht, genoten er duidelijk van. Wat een succes!
Na een fijne voormiddag wou ik dit verder zetten en heb ik de kinderen creatief aan het werk gezet. Ze moesten per vier hun eigen Wild Life Park creƫren en kregen voldoende manieren om te werken aangeboden. Natuurlijk kwam er ook verf bij te pas en werd ik niet gespaard van een lekje verf op mijn gezicht. Hilariteit alom bij alle leerlingen. Want het was tijd voor lunch en ik liep door school met een mooi kleurrijk gezicht.
Om 4 uur was het tijd voor de clubs en ik ging als gewoonlijk weer een kijkje nemen bij Music club. Deze keer werd ik ontvangen en tot een van de leden van de club gedoopt. Ik moest namelijk de volgende keer mijn gitaar meenemen en de leerlingen liedjes aanleren. Ik was enorm vereerd en voelde me meteen thuis. Ik heb dan ook ineens voor hen een Nederlands liedje gezongen. ‘Laat de zon in je hart’. De leerkrachten kennen dit ook al want er hangen papieren op in de leraarskamer met de tekst in het Nederlands en Engels. Je merkte wel dat ze niet weten dat het eigenlijk Schlager is ;). Ze vinden het een heel vrolijk en leuk deuntje.
Na een fijne dag ben ik tijdig mijn nest ingedoken want de volgende dag moest ik er terug vroeg uit. Ik ging namelijk mijn vrije dag gebruiken om les te geven zodat ik de volgende week een extra dag vakantie had om bij mijn ouders te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten