Jambo beste vriendjes en vriendinnetjes!

Ik ben 3e jaars studente aan de KHK Vorselaar en vertrek op 4 februari naar Kenia om daar les te geven.
Ik zal 3 maanden verblijven in het vrijwilligershuis van Rainbow4kids.
Deze organisatie is opgericht door Katrien Vermeersch. Voor meer informatie: http://www.rainbow4kids.be/
De school waar wij lesgeven is gelegen in Ukunda. Dit dorpje is niet zo ver gelegen van een belangrijke stad in Kenia; Mombasa.

Waarom heb ik voor Kenia gekozen?
Wel in 2008 ben ik voor drie weken naar Zuid-Afrika getrokken. Ik heb daar ontzettend mooie natuur gezien en de cultuur goed kunnen opsnuiven.
Tijdens de reis was ik een gesprek aan het voeren met onze gids en kwam het er op neer dat ik zeker een keertje naar Kenia moest ontdekken.
Toen ik ontdekte dat onze school de mogelijkheid aanbood om naar Kenia te gaan, wou ik mijn kans meteen grijpen.

Als leerkracht is het natuurlijk ook belangrijk om stil te staan bij de zaken die ik daar kan leren. Deze trip is een uitgelezen kans om meer te ontdekken op vlak van diversiteit in de klas en les geven op andere manieren dan die wij aangeleerd krijgen in onze opleiding.



We trekken met 8 naar Ukunda, 5 studenten afkomstig van KHK Vorselaar en 3 studenten afkomstig van XIOS Hasselt.


Zo, hopelijk hebben jullie veel leesplezier.
Kom af en toe eens een kijkje nemen om mijn avontuur te volgen.



Kwaheri!
Anso

woensdag 21 maart 2012

Dag 37: 12/03/2012

De twee lesjes wiskunde gingen vandaag weer uit naar het herhalen van maaltafels. Je merkt in Kenia een duidelijk verschil met niveau van beheersing van de maaltafels met dat van Belgiƫ. In het tweede leerjaar wordt er bij ons al verwacht dat de leerlingen ze allemaal kunnen opsommen alsof het niets is. Hier, in Kenia, kennen de leerlingen wel het systeem hoe ze aan de uitkomst komen, maar kan het soms 5 minuten duren voor de leerlingen de uitkomst kunnen geven. Omdat ik de tafels wil automatiseren bij de kinderen had ik kaartjes gemaakt met de vermenigvuldiging en de uitkomst op. Zo kon ik de tafels afgaan met de leerlingen en als ze het niet wisten kon ik ze een visueel beeld geven. Ik merkte een sterke vooruitgang maar kon nog steeds zo mijn zwakke en sterke leerlingen er uit halen. Omdat ik het zo erg vond voor de zwakkere hoe zij soms voorschut worden gezet voor de hele klas, moest ik een systeem vinden om ze te helpen.
Toen ik ’s avonds thuis kwam wist ik meteen wat ik ging doen. Kaartjes maken per tafel met de vermenigvuldiging en uitkomst erop. De volgende dag zou ik het aan de leerlingen geven en ze uitleggen wat ze er mee moesten aanvangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten