Jambo beste vriendjes en vriendinnetjes!

Ik ben 3e jaars studente aan de KHK Vorselaar en vertrek op 4 februari naar Kenia om daar les te geven.
Ik zal 3 maanden verblijven in het vrijwilligershuis van Rainbow4kids.
Deze organisatie is opgericht door Katrien Vermeersch. Voor meer informatie: http://www.rainbow4kids.be/
De school waar wij lesgeven is gelegen in Ukunda. Dit dorpje is niet zo ver gelegen van een belangrijke stad in Kenia; Mombasa.

Waarom heb ik voor Kenia gekozen?
Wel in 2008 ben ik voor drie weken naar Zuid-Afrika getrokken. Ik heb daar ontzettend mooie natuur gezien en de cultuur goed kunnen opsnuiven.
Tijdens de reis was ik een gesprek aan het voeren met onze gids en kwam het er op neer dat ik zeker een keertje naar Kenia moest ontdekken.
Toen ik ontdekte dat onze school de mogelijkheid aanbood om naar Kenia te gaan, wou ik mijn kans meteen grijpen.

Als leerkracht is het natuurlijk ook belangrijk om stil te staan bij de zaken die ik daar kan leren. Deze trip is een uitgelezen kans om meer te ontdekken op vlak van diversiteit in de klas en les geven op andere manieren dan die wij aangeleerd krijgen in onze opleiding.



We trekken met 8 naar Ukunda, 5 studenten afkomstig van KHK Vorselaar en 3 studenten afkomstig van XIOS Hasselt.


Zo, hopelijk hebben jullie veel leesplezier.
Kom af en toe eens een kijkje nemen om mijn avontuur te volgen.



Kwaheri!
Anso

zondag 19 februari 2012

Dag 1: 5/02/2012


Om twee uur, plaatselijke tijd zijn we aangekomen in Mombasa na 16 uur reizen zonder enig probleem. Katrien en Hilde stonden samen met Jackson en nog enkele andere ons op te wachten om ons te vervoeren met de Matatu richting de ferrie in Mombasa. In de straten zag je de eerste indrukken van Kenia. Warm, vele groenten- en fruitwinkeltje, mensen die kuierde door de straten,… Zeer kleurrijk. Aan de ferrie aangekomen zag je alle mensen lopen om aan de overkant te geraken. Voor de auto mee op de ferrie te nemen moet je betalen, maar als je ‘te voet’ gaat mag je gewoon opstappen. Vandaar dat er zoveel mensen altijd mee oversteken. Dit is onder andere om familie aan de andere kant te bezoeken, te werken of andere dingen uit te voeren. We reden richting Ukunda en kwamen we aan in ons dorpje waar we 3 maanden zullen verblijven: ‘Maweni’. Aangekomen in ons huisje zijn we meteen terug vertrokken om te gaan eten in ons dorpje. Het was super gezellig en hebben we hebben ook meteen met vele mensen van het dorpje kennis gemaakt. Ook Penelope en Gijs hebben we leren kennen. Penelope was een vrijwilligster die criminologie had gestudeerd en er een D-cursus had bijgedaan om les te kunnen geven. Vorig jaar is zij dan als vrijwilligster naar hier gekomen om de school mee te helpen en les te geven. Vlak voordat ze dit jaar naar hier terug kwam is ze afgestudeerd als leerkracht. Gijs is haar vriend en hij heeft hier vorig jaar ook 1 maand verbeleven om te kunnen helpen. Nu kennen de meeste  ons allemaal al en weten ze wat wij komen doen. Dit was een leuke start van ons verblijf. Na ons etentje zijn we nog op ons terrasje gaan zitten om wat na te praten over alle indrukken die we al op hadden gedaan. Om half 12 zijn we dan eindelijk ons bedje ingekropen, onder het muskietennet, voor de eerste keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten