Jambo beste vriendjes en vriendinnetjes!

Ik ben 3e jaars studente aan de KHK Vorselaar en vertrek op 4 februari naar Kenia om daar les te geven.
Ik zal 3 maanden verblijven in het vrijwilligershuis van Rainbow4kids.
Deze organisatie is opgericht door Katrien Vermeersch. Voor meer informatie: http://www.rainbow4kids.be/
De school waar wij lesgeven is gelegen in Ukunda. Dit dorpje is niet zo ver gelegen van een belangrijke stad in Kenia; Mombasa.

Waarom heb ik voor Kenia gekozen?
Wel in 2008 ben ik voor drie weken naar Zuid-Afrika getrokken. Ik heb daar ontzettend mooie natuur gezien en de cultuur goed kunnen opsnuiven.
Tijdens de reis was ik een gesprek aan het voeren met onze gids en kwam het er op neer dat ik zeker een keertje naar Kenia moest ontdekken.
Toen ik ontdekte dat onze school de mogelijkheid aanbood om naar Kenia te gaan, wou ik mijn kans meteen grijpen.

Als leerkracht is het natuurlijk ook belangrijk om stil te staan bij de zaken die ik daar kan leren. Deze trip is een uitgelezen kans om meer te ontdekken op vlak van diversiteit in de klas en les geven op andere manieren dan die wij aangeleerd krijgen in onze opleiding.



We trekken met 8 naar Ukunda, 5 studenten afkomstig van KHK Vorselaar en 3 studenten afkomstig van XIOS Hasselt.


Zo, hopelijk hebben jullie veel leesplezier.
Kom af en toe eens een kijkje nemen om mijn avontuur te volgen.



Kwaheri!
Anso

dinsdag 28 februari 2012

Dag 17: 21/02/2012

De tweede dag van de stage moest ik het tweede uur een vervolg geven van mijn lessen van de dag ervoor. Deze lessen gaan over breuken en een kwart nemen van een geheel. Geen makkelijke leerstof natuurlijk. Maar toen ik het huiswerk verbeterde was ik toch verbaasd van de aantal juiste oplossingen. Slechts 5 leerlingen van de 36 hadden echt problemen gehad. Ik was al meteen fier op mijn leerlingen. De les zelf was pure herhaling en ik probeerde zoveel mogelijk materiaal te gebruiken om de leerlingen duidelijk te maken wat ik van hen vroeg. Toen heb ik ook een eerste kleine les ‘Creative arts’ mogen geven. Ik had dan beslist om de leerlingen een naamkaartje te laten maken zodat ze deze op hun bank konden zetten. Zo zou ik de namen niet snel vergeten. Om de creativiteit in de leerlingen wat naar boven te brengen had ik de opdracht gegeven om van elke letter een leuke tekening te maken. Al snel merkte ik dat het niet gemakkelijk is voor de leerlingen om hun creativiteit naar boven te halen. Uiteindelijk is het wel begrijpelijk dat ze dat moeilijk vinden aangezien ze elke dag gewoon iets moeten overtekenen uit een boek. Dat noemen ze in de school ‘creatief zijn’… Daar hebben wij onze bedenkingen toch bij. Maar goed, de resultaten vielen al bij al nog mee.
Na de middag heb ik mijn andere les van wiskunde nog gegeven en deze was net zoals de andere vrij goed verlopen. Hoewel ik merk bij de leerlingen dat ze het moeilijk vinden om met concreet materiaal te werken. Na een lange dag was het eerste nog clubs. Ik zag meteen dat wildlife in de dinning hall een film aan het bekijken waren. Natuurlijk toen ik voor de deur stond om deze open te maken was ze op slot. Een andere club dan maar. De youngfarmers stonden blijkbaar al ver want er begonnen al wat zaadjes te ontkiemen. Hoe de groenten juist heette ben ik vergeten, maar ik weet wel dat wij dit eten op maandag als middagmaal op de school. Het lijkt een beetje op zeewier. Daar vergelijk ik het altijd mee. Maar ik denk wel dat het net iets anders smaakt.
Na de clubs was het dan ook nog eens tijd voor een vergadering. Daarin hebben wij, de ‘volunteers’, onze klasleerkrachten al eens bedankt dat ze ons de mogelijkheid geven om les te geven in hun klas. Na de vergadering was het weer tijd om naar huis te gaan. En deze keer kwamen er nog andere met ons mee. Omdat Wim en Papa rainbow volgende week naar huis gingen, gingen wij voor hen koken. Nu, Wim heeft ook wel voor ons de befaamde guacamole gemaakt maar het hoofdgerecht hebben Quinten en Sofie gemaakt. Het was weer overheerlijk. Na lang napraten met Katrien, Wim en Danny was het tijd om de afwas te doen. Natuurlijk was er weer een heel leger mieren aan het genieten van de lekkere maaltijd. Maar na een snelle afwas waren ze allemaal, gelukkig, verdwenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten