Jambo beste vriendjes en vriendinnetjes!

Ik ben 3e jaars studente aan de KHK Vorselaar en vertrek op 4 februari naar Kenia om daar les te geven.
Ik zal 3 maanden verblijven in het vrijwilligershuis van Rainbow4kids.
Deze organisatie is opgericht door Katrien Vermeersch. Voor meer informatie: http://www.rainbow4kids.be/
De school waar wij lesgeven is gelegen in Ukunda. Dit dorpje is niet zo ver gelegen van een belangrijke stad in Kenia; Mombasa.

Waarom heb ik voor Kenia gekozen?
Wel in 2008 ben ik voor drie weken naar Zuid-Afrika getrokken. Ik heb daar ontzettend mooie natuur gezien en de cultuur goed kunnen opsnuiven.
Tijdens de reis was ik een gesprek aan het voeren met onze gids en kwam het er op neer dat ik zeker een keertje naar Kenia moest ontdekken.
Toen ik ontdekte dat onze school de mogelijkheid aanbood om naar Kenia te gaan, wou ik mijn kans meteen grijpen.

Als leerkracht is het natuurlijk ook belangrijk om stil te staan bij de zaken die ik daar kan leren. Deze trip is een uitgelezen kans om meer te ontdekken op vlak van diversiteit in de klas en les geven op andere manieren dan die wij aangeleerd krijgen in onze opleiding.



We trekken met 8 naar Ukunda, 5 studenten afkomstig van KHK Vorselaar en 3 studenten afkomstig van XIOS Hasselt.


Zo, hopelijk hebben jullie veel leesplezier.
Kom af en toe eens een kijkje nemen om mijn avontuur te volgen.



Kwaheri!
Anso

dinsdag 28 februari 2012

Dag 12: 16/02/2012

Donderdag is de dag van de talentenshows. Dit is zoals ik al eerder heb vermeld volgens mij een super initiatief van de leerkrachten. Als ik donderdags op school kom is dat een moment waar ik zeker naar uitkijk.
Maar eerst stond het 5e en het 6e op het programma. Omdat we deze klassen al eens gezien hadden moesten we deze keer beginnen met het 6e zodat we andere vakken van de klas ook eens konden bekijken. Daar hebben een we een goede ‘babbel’ gedaan met een aantal jongens van de klas. Ze waren heel geïnteresseerd in het leven dat wij leiden in België en ze vertelde zelf ook graag over dat van hen. Zo hebben we gemerkt dat de kinderen zeker en vast op de hoogte zijn van wat er allemaal gebeurt in hun land. Dat gesprek heeft ons veel bijgeleerd over wat de kinderen allemaal weten.
In namiddag stond het 5e op ons te wachten, maar omdat dit een leerjaar was waar we eigenlijk niet zo geïnteresseerd in waren, leek het ons een beter idee om naar het 3e leerjaar te gaan. Toen we binnenkwamen zagen we Sofie en Stijn achteraan in de klas zitten. Maar voor Madame Fidelis was het totaal geen probleem dat wij erbij kwamen zitten. We mochten haar allemaal helpen om de ‘sponsorletters’ te verbeteren die de leerlingen op dat moment aan het schrijven waren. De leerlingen maakte eerst een kladversie en als wij ze verbeterd hadden mochten ze het in het net opschrijven.
Om half 4 waren de leerlingen klaar en hebben we nog een praatje geslagen met Madame Fidelis. Zij vond dat we zeker een keer moesten mee doen aan de talentenshow. Gevolg: volgende keer moeten wij ons van onze beste kant laten zien.
Na de talentenshow was het nog tijd voor een vergadering met de leerkrachten. Er werd hen uitgelegd wat wij precies kwamen doen en dat de eerste week stage enkel wiskunde lessen voor ons inhield. Nadien moest Quinten aan het hele team zijn ‘Partytent’ nog presenteren dat hij zal meenemen op het scouts-weekend. Zoals ik al vermeld had is er een club die Scouts genoemd wordt. Hier worden de leerlingen door een van de oudste leerlingen gedrild om als een soort leger rond te lopen. Dit is ontzettend indrukwekkend om te zien en kan totaal niet vergeleken worden met onze scouts. Quinten is zich gaan engageren voor deze club en had besloten om met een deel van zijn ingezameld geld een tent te kopen waarin de leerlingen, die meegaan op scouts-weekend, kunnen slapen.
Nadat we alles hebben gepresenteerd aan de leerkrachten was het eindelijk tijd om naar huis te vertrekken. We keken op onze horloge en vielen bijna achterover van de tijd. Het was al tien voor 7 en we moesten nog koken. Het zou nog een lange avond worden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten